‘I NEED YOUR HELP!’ was de titel van de mail die ik in december van de Amerikaanse Josh kreeg. In zijn mail beschreef hij dat hij in..

In zijn mail beschreef hij dat hij in de tien jaar dat hij in Nederland woont al veel cursussen Nederlands had gevolgd. Zonder succes. En dat hij het inburgeringsexamen had gedaan. Ook zonder succes. Omdat Josh dyslectisch is.

En nu had hij mijn naam via via gekregen, en vroeg me wanhopig of ik hem kon helpen. Want de deadline om in te burgeren begon te dringen.

In het intakegesprek vertelde Josh hoe zijn dyslexie hem in de weg zat. Hoe hij in het verleden in schoolsituaties werd aangesproken op zijn dyslexie. En hoe hij blokkeerde tijdens het examen.

Uit alles wat Josh vertelde, bleek dat hij veel negatieve leerervaringen had. Daar lag dus een taak voor mij als neurolanguage coach!

Josh en ik spraken af om voorzichtig te starten met het trainingsprogramma. Eerst 4 lessen, zodat Josh kon bepalen of hij zich bij mij op zijn gemak zou voelen. En of mijn aanpak voor hem zou werken.

Vorige week zijn we begonnen. Met kleine doelen, en kleine stapjes werken we toe naar het inburgeringsexamen. We kijken vooral naar wat goed gaat in het leerproces, en naar wat Josh al kan. En daarbij geef ik hem veel complimenten. Zodat hij vertrouwen krijgt in zichzelf, en zijn brein kalm is. Pas dan kan hij leren.

Vandaag hadden we de derde les. ‘I feel I’m getting there!’, hoorde ik hem verbaasd zeggen.

Er zijn veel mensen die negatieve leerervaringen hebben. Maar Josh is een mooi voorbeeld, van hoe je daar afstand van kunt doen!
#DNAlanguages #taaltraining #dyslexie #neurolanguagecoaching

Comments are closed.

Beoordeling door klanten: 8,8/10 - 214 beoordelingen